how-to-create-an-online-store

Witam Cię bardzo ciepło:)

W tym wpisie opowiem Ci trochę o pewnej analizie, którą warto wykonać jeszcze przed założeniem własnej firmy. Jeżeli wpadasz nagle na genialny pomysł, dajmy na to, np. będziesz hodował rasę bardzo rzadkich psów, bo wiesz, że jest na nie bardzo duże zapotrzebowanie i moda w pewnym kraju to już zaczynasz myśleć non-stop o swoim pomyślę i zaczynasz planować, ile wydasz na zakup miejsca na hodowlę, zakup psów, ile będzie kosztowała reklama, etc. Zatrzymaj się, proszę na chwilę, zanim zaczniesz robić cokolwiek i poświeć zaledwie 30 – 50 minut swojego czasu na dokładna analizę Twojego pomysłu.

Warto wykonać biznesplan. Jeżeli na swój pomysł będziesz potrzebował finansowania z banku, zapewne poproszą Cię o przygotowanie dla nich tradycyjnego biznesplanu całego przedsięwzięcia. Prawidłowo wykonany tradycyjny biznesplan jest dosyć trudnym i czasochłonnym zajęciem, wielu początkujących przedsiębiorców nie ma pojęcia jak się do niego w ogóle zabrać. Istnieją specjalne firmy, które trudnią się wykonywanie takich biznesplanów na zamówienie. Jednak jest dużo prostszy i szybszy sposób, abyś dowiedział się, czy Twój pomysł, w tym wypadku Twoja hodowla psów rasowych to rzeczywiście świetny pomysł i może wypalić. Zrób analizę lean canvas:) Jest to aktualnie bardzo popularny sposób mierzenia potencjału wczesnych pomysłów typu seed. Po raz pierwszy zetknąłem się z lean canvas na jednym ze spotkań start up weekend. Gorąco polecam uczestniczenie w takich weekendowych spotkaniach. Znajdziesz tam sporo inspirujących ludzi oraz interesujących pomysłów. Dowiesz się też nowych rzeczy, może np. o lean canvas 😉

Ok, ale co to właściwie jest to lean canvas? Jest to rodzaj uproszczonego biznesplanu w formie pytań i odpowiedzi na najważniejsze pytania dotyczące Twojego pomysłu. I wszystko tylko na jednej stronie :) Nie musisz mieć specjalistycznej wiedzy ekonomicznej ani finansowej, aby zmierzyć swój pomysł lean canvasem.

Kilka słów o historii LC. Na początku Alex Osterwalder w swojej książce pt. „Business Model Generation” ukazał światu Business Model Canvas. Książka ta stała się światowym bestsellerem, a sam autor mierzył w niej swoimi canvasami np. takie firmy jak Apple czy Skype. W 2009 roku książkę przeczytał Asha Mauraya i postanowił podrasować nieco businness model canvas. Tak powstał LC.

No dobra, najlepiej spójrz po prostu poniżej, jak on wygląda. Nie udało mi się znaleźć żadnego LC w języku polskim więc postaram się Tobie przetłumaczyć poniższe pola na tym „płótnie” oraz równocześnie zmierzymy sobie potencjał naszego pomysłu dotyczącego hodowli rzadkich psów. Istotne jest, abyśmy wypełniali poniższe pola w odpowiedniej kolejności zalecanej przez twórcę LC pana Asha Mauraya.

1) Problem – chyba nie potrzebuje specjalnego tłumaczenia 😉 w tym polu podajemy 3 główne problemy, które faktycznie istnieją i udało nam się je zaobserwować. W przypadku naszego pomysłu będzie to: psy domowe rzadkiej rasy są pilnie poszukiwane na rynku, ciężko jest je zdobyć, jest na nie duża moda. Zwykłe psy gubią sierść i trzeba non stop po nich sprzątać dywan.

2) Customer Segments – (Target customers) Segment naszych klientów (lista naszych targetów, czyli klientów i/ lub użytkowników naszego produktu). Zatem naszym celem będą zamożni (bo nasze psy do tanich nie należą 😉 wielbiciele psów rzadkiej rasy, którzy mają na co dzień mało czasu, aby sprzątać po swoich pupilach. Oczywiście jest to dosyć uogólniony target, tutaj proponuję zrobić dokładną analizę struktury takich klientów, czyli m.in. wiek, płeć, wykształcenie, miejsce zamieszkania, etc.

3) Unique Value Proposition – w wolnym tłumaczeniu oznacza Wyjątkowa Wartość Twojego Pomysłu, czyli pojedyncza, jasna i przekonująca wiadomość, która pokazuje, dlaczego Twój produkt jest inny od pozostałych na rynku i warty uwagi. To pole jest moim zdaniem najważniejsze w tej całej zabawie i jednocześnie najtrudniejsze do wypełnienia. Nie zawsze jest łatwo, aby w jednej konkretnej wiadomości przekazać w prosty i jednocześnie nieodparty sposób, dlaczego to właśnie Twój produkt jest tak wyjątkowy. W naszym przypadku można po kusić się o taki przekaz: Mamy do zaoferowania z dostawą do samego domu psy XYZ wyjątkowo rzadkiej, ale za to bardzo modnej rasy, które nie gubią sierści.

4) Solution – Rozwiązanie problemów, o których mowa w polu nr 1. Jak już uda Ci się zrozumieć problemy, które odkryłeś, możesz zaproponować ich rozwiązanie. W naszym wypadku rozwiązaniem może być oferta rzadkiej i modnej na rynku rasy psów, które nie gubią sierści.

5) Channels (path to customers) – Kanały (ścieżki dotarcia do klientów) Tego pola raczej specjalnie nie trzeba wyjaśniać. Odnośnie do naszych piesków dajmy np. Internet, media społecznościowe, pokazy naszych psów w galeriach handlowych, targach, etc.

6) Revenue Streams – Ścieżki Przychodu, czyli m in. model przychodu, zysk brutto, etc. To chyba ulubione pole, bo można tutaj sobie trochę pofantazjować;) W tym polu powinny się znaleźć m.in. rodzaje przychodów, np. ze sprzedaży psów, sprzedaży literatury fachowej dotyczącej psów, usług dodatkowych (akcesoria dla pupilów), wielkość sprzedaży w stosunku miesięcznym i rocznym (najlepiej planować na 3 pierwsze lata biznesu), etc.

7) Cost Structure – Struktura Kosztów, czyli obliczenie kosztów stałych, zmiennych ewentualnie kosztów inwestycyjnych, wyliczenie kosztów pozyskania pojedynczego klienta, koszty dystrybucji, zatrudnienia, etc. Radzę wpisywać tutaj jak najwięcej możliwych kosztów i podawać ich realne wartości (sprawdzone, chociażby w Internecie lub bezpośrednio u sprzedawców). Dodatkowo zalecam przeznaczyć 10%-20% z kosztów ogólnych na tzw. koszty nieplanowane (poduszka -cushion). W razie kiedy planujemy nowym pomysł, nie jesteśmy w stanie przewidzieć ze 100% pewnością wszelkich kosztów, a nóż np. okaże się, że potrzebujemy uzyskać specjalne zezwolenie/ koncesje na nasz biznes, etc. W razie, gdybyśmy nie wykorzystali tych pieniędzy, to nic nie straciliśmy.

8) Key Metrics – w wolnym tłumaczeniu Kluczowe Metryki. Bardzo istotnym zadaniem, zanim wystartujesz już ze swoim biznesem, jest ustalenie kluczowych mierników, którymi będziesz posługiwał się przy mierzeniu efektywności Twojego biznesu. Poprawne zdefiniowanie ww. mierników ma bardzo ważne znaczenie dla powodzenia Twojego przedsięwzięcia. W naszym pomyśle możemy zdefiniować np. ustalenie dokładnych mierników sprzedaży, mierników skuteczności kampania marketingowej, etc.

9) Unfair Advantage – w wolnym tłumaczeniu Nieczysta Przewaga, czyli odpowiedź na pytanie, czy Twój pomysł może być łatwo kopiowany przez innych uczestników rynku. To również jedno z najtrudniejszych pól, na których wiele pomysłów zostało porzuconych w ich samym zarodku. Bo jeżeli Twój biznes może być łatwo skopiowany przez innych, to owszem możesz osiągnąć sukces (pod warunkiem, że będziesz jednym pierwszych na rynku), ale w wyniku potencjalnej masowej konkurencji może być już ciężko go dalej prowadzić i utrzymać się na rynku. Z tym polem wiąże się też obliczenie orientacyjnej bariery wejścia w Twój pomysł. W naszym przypadku naszą przewagą jest to, że jesteśmy jednym z nielicznych osób w Europie, którzy mają pełne know-how na temat bardzo trudnej i czasochłonnej hodowli rasy XYZ:)

 lean canvas moj

 

Mam nadzieje, że ten krótki wpis trochę przydał się Tobie na etapie planowania i analizowania Twojego pomysłu. Oczywiście istnieje jeszcze wiele innych rodzajów modelów biznesowych i biznesplanów, ale LC z powodu szybkości (czas to $) i prostoty znacznie się wyróżnia:)

Tradycyjnie zapraszam Cię do pozostania komentarza. Może nie zgadzasz się z tym, co napisałem powyżej, znasz lepsze modele biznesplanów, albo wielokrotnie używałeś już LC i pomógł Ci on zaoszczędzić Twój cenny czas i $ ? Jeśli tak podziel się swoimi przemyśleniami :)