Jaką domenę internetową wybrać dla firmy?

Domain names and internet concept

Część!

Dziś będzie krótki wpis o jednej z bardziej kreatywnych i przyjemnych czynności, które często wykonuje się podczas zakładania firmy, czyli poszukiwaniu idealnej domeny internetowej dla firmy:) Domen szukają dwa rodzaje firm. Pierwsze to te, które dopiero powstają (niekoniecznie będą prowadzić swój biznes w sieci), ale domenę chciałby już mieć. Drugie to firmy, które od pewnego czasu funkcjonują na rynku i zdały sobie sprawę (z różnych powodów, np. zaczynają sprzedaż swoich produktów w sieci, otwierają firmową stronę internetowa, etc.), że dobrze dla ich biznesu byłoby, aby posiadały swój adres internetowy.

Zdecydowanie prościej jest poszukiwać wymarzonej domeny dla pierwszej kategorii firm. Tutaj często mamy na myśli projekt seed lub wczesny start up więc wyobraźnia twórców kończy się na przysłowiowym sky;) Najczęściej wtedy nazwa domeny to po prostu nazwa projektu (firmy), jeśli nie jest jeszcze zajęta. Natomiast aktualnie mamy zajętych już masę domen (szczególnie te z najpopularniejszymi rozszerzeniami, czyli .pl lub .com) więc znalezienie tej właściwej, idealnej nie jest łatwe. Warto przed rezerwacją domeny zrobić burze mózgów i zapisywać propozycje na kartce (w notatniku na kompie). Nie przejmuj się wtedy ilością propozycji najważniejsze, aby zobaczyć, jak wygląda taka domena na piśmie.

Poniżej kilka moich sugestii, które mogą się przydać przy wyborze domenki.

Odradzam:

– długie wieloczłonowe domeny np. zakladkrawieckiwpoznaniu.pl;

– adresy, w których skład wchodzą niepotrzebne znaki, np. „-„, „1” nazwa zaklad-krawiecki-w-poznaniu.pl może i wygląda bardziej przejrzyście niż bez znaku „-” ale wszelkie dodatkowe znaki nie tylko wydłużają niepotrzebnie nazwę domeny, ale również czynią ja trudniejszą do zapamiętania. Każdy dodatkowy znak jest w domenie zbędny, powinna ona być jak najkrótsza i chwytliwa, łatwa do zapamiętania;

– rejestrowanie domen z rozszerzeniem com.pl lub nazwami miast np. warszawa; wroclaw, krakow. Nazwy miast są ok dla prowadzenia kampanii miejskich realizowanych przez samo miasto, ale dla firmy to tylko niepotrzebne wydłużenie całej domeny, chyba że otwieramy np. zakład krawiecki stacjonarny w danym mieście wtedy nazwa miasta może pomóc wypozycjonować stronę www na dane miasto;

– wybieranie mylących dla użytkowników rozszerzeń, czyli np. wybieramy rozszerzenie .org dla e-sklepu z ciuchami, .finance dla firmy sprzedającej zabawki dla dzieci lub .dance dla firmy utylizującej odpady (chociaż ten ostatni przykład byłby dosyć ciekawy;);

– wybieranie nazw z końcówką 24 w przypadku kiedy mamy już zajętą naszą wymarzoną nazwę, np. zakladkrawiecki24.pl, lepiej poszukaj wtedy czegoś krótszego i bardziej oryginalnego;

– odradzam pośpiech z rejestracją tej jednej konkretnej domeny, ale rezerwuj szybko i wielokrotnie różne domeny, jeśli stwierdzisz, że nazwa którą znalazłeś np. z tzw. „palca” to może być właśnie ta. Domeny z końcówką .pl można rezerwować bezpłatnie do 14 dni, po prostu, jeśli po przekroczeniu tego okresu nie zapłacisz, domena powraca do puli wolnych adresów więc to zawsze czas na zastanowienie, którą z zarezerwowanych domen wybrać;

– przy rejestracji domeny korzystanie z nadmiernie reklamujących się w sieci operatorów (jak będziesz szukał w google o domenach to niedługo zobaczysz w side barach ich reklamy;). Chodzi o to, że ich oferta może wyglądać na pierwszy rzut oka kusząco, np. 1 zł lub 0 zł za rejestrację domeny, ale w przypadku jej odnowienia płacisz już po 100 lub 120 zł za każde odnowienie. Ja korzystam z aftermarket.pl tam koszty odnowień są dużo tańsze (szczególnie jeśli musisz utrzymywać wiele domen) i procedura ewentualnej zmiany serwera, na którym będzie umieszczona domena lub zmiany operatora domeny jest bardzo prosta.

Zachęcam:

– do myślenia nieszablonowego, nie koniecznie musisz wybierać tak jak większość firm, najbardziej popularne rozszerzenia jak np. . pl, .com lub .eu. Może warto wybrać jedno z nowszych rozszerzeń domen np. .guru , .me , .club. Fakt są one droższe niż „stare” rozszerzenia, ale na rynku jest jeszcze dużo nie zajętych, krótkich i wpadających w ucho nazw. Rozejrzyj się i poszukaj…

– jeśli stwierdzisz, że ciężko Ci znaleźć jakąś domenę dla Twojej firmy, bo wszystkie są zajęte, może warto zastanowić się nad rynkiem wtórnym? Na giełdach domen, np. w aftermarket.pl, sedo.com, premium.pl jest bardzo wiele ciekawych ofert, może uda Ci się trafić perełkę w okazyjnej cenie…

– jak już zarejestrujesz konkretną domenę, to zastanów się, czy nie warto zarejestrować takiej samej domeny tylko z rozszerzeniem, .pl lub .com (pod warunkiem, że jest dostępna). Załóżmy, że np. za rok lub 2 lata od kupna domeny Twój biznes się powiększy i Twoja strona www, która jest postawiona na wybranej ww. domenie, będzie miała dużo większą wartość niż w momencie zakupu domeny. Będziesz zarabiał na stronie, np. wyświetlając reklamy, ale okaże się, że część zysków tracisz przez to, że pewna część Twoich potencjalnych odwiedzających wchodzi na identyczny adres, ale z końcówką .com (która była wolna, ale wolałeś zaoszczędzić lub była dostępna na rynku wtórnym za niską cenę).

Dzięki za przeczytanie tego wpisu. Jeśli masz jakieś pytania, uwagi lub sugestie zapraszam Cię do komentowania, lub wysyłania do mnie wiadomości:)

13 Comments

  1. Całkiem ciekawy artykuł :-) Powodzenia w blogowaniu

  2. Bardzo trafne rady przy znajdywaniu domeny dla swojej firmy. O niektorych sprawach nie mialem pojecia, myslalem ze jest to dosc nieskompliowany temat, a jednak warto sie nad nim wiecej zastanowic.

  3. Ufff, wreszcie ktoś normalnie o domenach napisał. Wiele razy spotykałem się, że ludzie z doświadczeniem z branży reklamowej futrowali klientowi takie-wspaniale-domeny.pl, na które nie mogłem patrzeć. Te kreski dają czytelność jak podkreśliłeś, jednak drukując taką domenę gdzieś ona faktycznie jest czytelna. Dopuszczam więc wstawianie kresek w jednym i tylko jednym wypadku – czytelności, ale pod warunkiem że dodatkowo będzie zarejestrowana domena bez kresek i zrobione odpowiednie przekierowanie 302, które będzie klienta przenosić na stronę i domenę docelową.
    Adrian Bysiak ostatnio opublikował…Gadżety reklamowe za darmoMy Profile

    • BlogoFirmie.pl

      9 maja 2015 at 18:29

      Dzięki za komentarz. Czytelność jest bardzo istotna pod warunkiem, że domena będzie łatwo zapamiętywana. W końcu domena to nie tylko narzędzie do promocji i budowania marki, ale też adres, po którym ma być prosto trafić do szukanego produktu / usługi. Można zrobić taki test: jeśli jesteśmy w stanie spojrzeć na adres domenki przez 2 sekundy i później po 10 minutach możemy bez problemu powtórzyć jej nazwę, to znaczy, że domenka spełnia swoją funkcję.

  4. Interesujący artykuł. Decydując się na wybór domeny przede wszystkim powinna ona być łatwa do zapamiętania dla klientów i jednocześnie nie powinna być za długa :)
    Grzegorz ostatnio opublikował…10 sposobów na zwiększenie wydajności strony sprzedażowejMy Profile

    • BlogoFirmie.pl

      24 czerwca 2015 at 15:21

      Dziękuję za komentarz. Dokładnie tak, jak napisałeś, jeśli domena nie wpada od razu w ucho, warto się zastanowić, czy nie poszukać lepiej innej.

  5. Hej! Fajny wpis! Dodam od siebie jeszcze kilka słów odnośnie domen i ich zakupu. Fakt faktem, że domeny za przysłowiową ‚złotówkę’ są z reguły wędą z wieloma haczykami ale np. zakup domeny w Nazwa za 10 PLN netto to nie jest kto wie jaki wydatek a później w dowolnej chwili można dokonać cesji i przenieść do innego operatora bez żadnych problemów. Osobiście polecam OVH bo koszty odnowienia .pl to w granicy 50 złotych.

    Co do nazwy domen, to musimy sobie też zdać sprawę z tego, że krótkie domeny są już w większości pozajmowane, więc ciężko będzie trafić na krótką nazwę typu krawcowaopole.pl, dlatego też najlepiej tworzyć jak autor wspomniał nieszablonowe nazwy. Oczywiście posiadając słowo kluczowe w nazwie zdecydowanie pomoże w pozycjonowaniu strony ale i bez tego da się to osiągnąć.

    Ps. Fajny blog! Dodaję do ulubionych!
    blog o zarabianiu przez internet ostatnio opublikował…Zarabianie na ankietach – http://www.AnkietyProBono.pl – Zbieraj punkty i wymieniaj na gotówkęMy Profile

  6. Od jakiegoś czasu kupowałem domeny w popularnym serwisie i w końcu przyszła pora na wyszukanie serwisu który jest tańszy w jeśli chodzi o ich utrzymanie.
    Jeśli posiadasz więcej domen to oszczędności mogą być spore.
    To samo jeśli chodzi o serwer. Warto potargować się i dopasować go do swoich potrzeb.
    mmllmm ostatnio opublikował…Jak przeprowadzić analizę SWOT ?My Profile

    • BlogoFirmie.pl

      20 września 2015 at 17:41

      Dzięki za Twój koment. Ze swej strony polecam aftermarket. Utrzymanie domen jest tańsze niż w tych znanych, popularnych serwisach, transfer domen jest szybki i prosty.

  7. Najlepsze domenty to takie, które mają proste i łatwe nazwy do zapamiętania. A co do rejestracji hostingu, to faktycznie dobrze jest rozejrzeć się za tymi, które są atrakcyjne „później”.
    Kosak ostatnio opublikował…Første bloggMy Profile

  8. Warto prześledzić też historię domeny, jeśli ktokolwiek już jej uzywał.
    Adam ostatnio opublikował…Test na ojcostwo – co to jest?My Profile

Dodaj komentarz

Your email address will not be published.

*

CommentLuv badge

© 2017 Blog o Firmie

Theme by Anders NorenUp ↑