E-branding czyli o budowaniu marki w Internecie

branding-building

Cześć!

Na początku tego wpisu chciałbym, abyś odpowiedział sobie na jedno pytanie. Czy Twoja firma prowadzi świadome działania prowadzące do budowania swojej marki w Internecie? Jeśli odpowiedziałeś „tak” to proponuję Ci przeczytać mój kolejny wpis, jeśli natomiast Twoja odpowiedź brzmiała „nie”, „nie wiem”, „może” w takim razie proponuję, abyś przeczytał do końca ten wpis:)

Określenie celu

Pierwszą kwestią jest określenie przez Ciebie celu. Czy chodzi Ci o zwiększenie sprzedaży? Ocieplenie wizerunku Twej marki? A może dotarcie z określonym przekazem do odpowiednio skalkulowanej grupy odbiorców? Kiedy już zdefiniujesz swój cel, przeznacz sobie odpowiedni budżet i zgłoś się do jakieś dobrej agencji marketingowej, aby zajęli się resztą 😉

Strona www

Na początek zaprojektuj oraz stwórz swoją firmową stronę www (oczywiście, jeśli się a tym nie znasz lub nie masz czasu, to zleć to profesjonalistom). Bardzo ważne jest, aby Twoja strona była estetyczna! Pamiętaj, że dla niektórych będzie to pierwszy kontakt z Twoją firmą, więc zbuduj u potencjalnego klienta dobre wrażenie! Na Twojej stronce www możesz zachęcać odwiedzających do zapisywania się na Twojego newslettera, aby byli na bieżąco z promocjami oraz mogli obserwować jak Twoja firma się rozwija. Przy okazji możesz też powoli budować swoją listę mailingową. Warto często aktualizować swoją stronę www. Wdrażasz nowy produkt? Pokaż to na swojej stronce. Zmieniasz siedzibę lub oddział firmy? Napisz o tym! Powiększasz załogę? Wspomnij o tym na stronce! Jeżeli prowadzisz e-sklep to oczywiście zsynchronizuj go z najbardziej popularnymi porównywarkami tj. Skąpiec, Ceneo, etc.

Social media

W dzisiejszych czasach posiadanie przez firmę / organizację tylko strony internetowej to zdecydowanie za mało, aby być właściwie (czyt. zgodnie z Twoimi założeniami) odbieranym przez potencjalnych klientów i / lub userów. Co robi każdy potencjalny klient lub użytkownik, zanim zdecyduje się skorzystać z Twoich usług? Sprawdza Cię:) Szuka opinii na Twój temat na różnych forach, blogach, mikroblogach, w social media, pyta swoich znajomych, etc. Nie masz profilu fan page na fejsie? Może warto tam być? Pamiętaj, tylko aby prowadzenia takiego profilu miało sens, musisz poświęcić na to każdego dnia trochę czasu, aby ktoś, kto wejdzie tam po raz pierwszy, widział, że jest tam prawdziwe życie, są na nim komentarze, konkursy, nagrody, etc. Może warto założyć również konto na twitterze? To zależy, jaki rodzaj biznesu prowadzisz oraz jak dużo swojego czasu / czasu osoby, która będzie się tym zajmować, musisz na to przeznaczyć. Generalnie na razie w PL modniejszy jest cały czas FB niże twitter, natomiast w USA dokładnie na odwrót.

Fora branżowe

Twoi klienci są na branżowych forach i dyskutują o Twoich produktach? Dlaczego jeszcze nie było tam Ciebie lub Twojego przedstawiciela? Odezwij się do nich, nawiąż z nimi kontakt i pokaż, dlaczego to właśnie Ty jesteś najlepszy. Oczywiście nie mam tutaj na myśli podszywanie się pod fałszywego zadowolonego klienta Twojej firmy, który nachalnie poleca jej usługi. Uczciwiej oraz bardziej profesjonalnie jest od razu przedstawić się jako oficjalny przedstawiciel firmy, który z troską pochyla się nad problemami swoich potencjalnych klientów. Naprawdę, w ten sposób można dużo więcej osiągnąć. Osobiście to przetestowałem. Aby przyciągnąć więcej nowych klientów do mojej firmy, zapełniłem przeróżne fora branżowe opiniami rzekomych klientów nt tego, jak superhiperekstra jest mój produkt i co? Jak na razie zero odpowiedzi. Postanowiłem więc, bardziej z ciekawości wstawić jeden post jako oficjalny pracownik firmy podając swoje prawdziwe imię, nazwisko oraz swojego e-maila. Efekt? W ciągu kilku następnych tygodni miałem 3 zapytania od nowych klientów oraz jeden telefon od bardzo dużego klienta.

Warto przygotować dla swoich klientów programy lojalnościowe w Internecie, konkursy z nagrodami na swoim fan pagu. Zachęć swoich klientów do pozostawienia o Tobie rekomendacji. Są specjalne serwisy jak np. opineo.pl, które są do tego dedykowane. Oczywiście nie oczekuj, że każdy Twój klient (nawet jeśli był mega zadowolony) zostawi tam swój pozytywny komentarz o Twojej firmie. Musisz go do tego zachęcić, np. poprzez drobny podarek, to może być trafne rozwiązanie. Świetnie rozwiązał to np. internetowy kantor Cinkciarz, który po transakcji wymiany waluty przekazuje swojemu klientowi mały rabat na kolejną transakcje w zamian za pozostawienie opinii na portalu opineo.pl. Ten e-kantor nie tylko buduje swój pozytywny wizerunek, ale przywiązuje również do siebie klienta, który wie, że kolejnym razem otrzyma u niego kolejny rabat (oczywiście pod warunkiem pozostawienie komentarza w portalu opineo 😉

Blog firmowy

Jeżeli masz firmę, która specjalizuje się w konkretnej działce usługowej np. księgowość, porady prawne, gabinet lekarski to może warto, abyś prowadził bloga lub chociaż mikrobloga. Czym się różnią od siebie? Nie ma jakieś oficjalnej obowiązującej definicji, ale przyjmuje się, że mikroblog to coś w rodzaju aktualności, które prowadzisz np. na części Twojej strony głównej lub w dziale aktualności. Najczęściej krótkie wpisy informacyjne, aby Twoi klienci byli up to date. Jeżeli masz więcej czasu lub znajdziesz kogoś, kto będzie znał się na rzeczy (czyli posiadał wiedzę ekspercką z tematyki bloga) to bardziej prestiżowo prezentuje się prowadzenie własnego bloga. Jeśli Twój blog jest regularnie odwiedzany i komentowany przez Twoich klientów, kontrahentów, kolegów po fachu, etc. to znaczy, że zbudowałeś wokół niego małą społeczność wiernych czytelników:) A może nie lubisz pisać i lepiej czujesz się przed kamerami? Wtedy warto pomyśleć o własnym vlogu. Możesz założyć sobie swój własny kanał na youtube i tworzyć filmiki, np. udzielając porad, przeprowadzając testy Twoich produktów, etc. sky is the limit 😉

Inne

Istnieje jeszcze wiele innych sposób na budowanie odpowiedniego e-branding firmy. Jak często to bywa, wszystko zależy od pieniędzy, które chciałbyś na takie działania przeznaczyć oraz Twojej wyobraźni. Możesz np. zlecić w mediach internetowych cykl artykułów sponsorowanych na temat Twojej firmy lub Twojego produktu, jeżeli szukasz dofinansowania i chcesz, aby Twój projekt seed już zaczął się pozytywnie kojarzyć możesz spróbować crowdfundingu (czyli społecznościowej zbiórce pieniędzy na wskazany najlepiej szczytny cel, o którym wpis będzie niebawem).

Aby móc mierzyć i monitować Twoje poczynania warto skorzystać z dostępnych na rynku narządzi do monitoringu Internetu, w kolejnym wpisie powiem Ci, jakie to są narzędzia, jakie mają funkcje oraz ile to wszystko może kosztować:)

Dzięki za przeczytanie tego wpisu mam nadzieje, że się podobał:) Jeżeli chciałbyś coś dodać, nie zgadzasz się z czymś lub podpisujesz się pod tym wpisem w 100%, to nie siedź cicho, tylko komentuj! 😉

5 Comments

  1. Wskazówki są. Teraz największy problem to przygotowanie całego wizerunku firmy, by wszystko było spójne. Każde takie działanie będzie z pewnością ulegać pewnym modyfikacją w trakcie jego prowadzenia. Każdy ruch musi być przemyślany. I każdy kanał trzeba przemyśleć i stwierdzić, czy jest tak naprawdę potrzebny i co może przynieść.

    • BlogoFirmie.pl

      11 czerwca 2015 at 17:30

      Kasia, dzięki za Twój koment. Oczywiście każdy promocyjny krok oraz kanał muszą być rozważnie wybierane. Dla niektórych firm posiadanie profili w social media raczej nie jest dobrym posunięciem, np. dla zakładu pogrzebowego lub hurtowanii specjalistycznego sprzętu do ciągników rolniczych, etc.

  2. Ciekawy artykuł. Współcześnie strona firmowa to podstawa. Dzięki niej możemy przekazać klientowi ogrom treści dotyczących firmy oraz ofert. Lista mailingowa to również dobry sposób aby poinformować klientów o nowych produktach bądź usługach, Według mnie wystarczy strona internetowa i jej wysoka pozycja w wyszukiwarce google. Większość firm ma tyle zleceń, że nie ma czasu na prowadzenie bloga czy zakładanie kont na social mediach. Chociaż jeśli grupą docelową firmy są młodzi ludzie to social media mogą okazać się skuteczne.

    • BlogoFirmie.pl

      26 września 2015 at 15:37

      Alicjo dzięki za Twój koment.
      Przy niektórych rodzajach biznesu, szczególnie B2C korzystanie z social media naprawdę może być skuteczne.

  3. Według mnie walka o markę jest coraz ważniejsza, nie bez powodu wycena znaku towarowego jest coraz bardziej popularna i są całe firmy które się zajmują takimi szacunkami.

Dodaj komentarz

Your email address will not be published.

*

CommentLuv badge

© 2017 Blog o Firmie

Theme by Anders NorenUp ↑